کد مطلب:164501 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:217

در فوائد و اسرار شهادت امام حسین و کشف از مفصلات اخبار وارده
نبذ: اندكی، بعضی.

فصل اول: در اسرار و فوائد شهادت امام، در اقسام شش گانه ی بلا، در بلاء اختبار، در بلاء استحقاق، در بلاء رفعت، در بلاء تحقیق، در بلاء عقوبت، در بلاء مؤاخذه، در ذكر اخبار داله بر حسن بلاء، در ثمرات و اسرار بلاء جناب شهادت مآب به چهارده وجه.


فصل دوم: در سر ورود جمیع مصایب و شداید بر امام حسین.

فصل سوم: در حل بعضی از اخبار مشكله، در حل حدیث زیارت كه چون به نجف زیارت كنی زیارت كننده خواهی بود عظام آدم و بدن نوح و جسم علی - علیه السلام - را و سبب تعبیر به عظام در آدم به سه وجه و تعبیر به بدن در نوح و بیان قصیده دیوان بلاغت بنیان یا حار همدان و تعبیر به جسم در علی، در حل حدیث «الا تزور من یزوره الله» و بیان آمدن حسین در شب اول قبر و اینكه بر پیشانی او نشانی از زخم شمشیر است، در حل «كمن زار الله فی عرشه فوق كرسیه»، در حل حدیث حنان بن سدیر، در رفع اختلاف اخبار، در ثواب زیارت، در مناظره ی علامه ی دربندی آخوند ملا آقا با یكی از مخالفین.

فصل چهارم: در رفع اشكال از بعضی از اخبار بكاء و ابكاء، در حل حدیث «لكل سر ثواب الا الدمعة فینا»، در حل خبر دال بر كراهت بكاء مگر بكاء بر سیدالشهداء و رفع مناقضه میان این خبر و اخبار دیگر به پنج وجه، در اقامه ی براهین بر حرمت تعبیه و شبیه و رد بر ادله ی علامه ی دربندی بر جوازش، در حل حدیث «الا ولد الانبیاء غیری و الا ابنی الخالة»، در حل حدیث «حسین منی» به شش وجه، در توجیه مرخص كردن امام اصحاب خود را در شب عاشورا با اینكه جهاد واجب بود. در حل حدیث دال بر رفع الم حدیث از شهداء كربلا به چهار وجه، در ارتداد حر بن یزید ریاحی و قبول توبه اش و توقف شهید ثانی در او.

فصل پنجم: در بعضی از اسرار و رفع اشكالات در شهادت عبدالله معروف به علی اصغر: امر اول: در حل قول امام «ان كنت جست عنا النصر». امر دوم: در ثمرات شهادت علی اصغر و بیان آن به پنج وجه. امر سوم: در سر عدم نزول خون علی اصغر از آسمان بر زمین. امر چهارم: در دفن امام بدن علی اصغر را و سر آن به چهار وجه.

فصل ششم: در سر آب دادن آن جناب لشكر حر را در بدو ملاقات.


فصل هفتم: در اسرار عروسی قاسم بن حسن: امر اول: در اینكه عروسی آن بزرگوار در روایات شیعه ورود نیافته. امر دوم: در وجه آستین دریدن قاسم و بیان آن به پنج وجه. امر سوم: در سر باز بودن بند نعل پای قاسم. امر چهارم: در سر اینكه امام سینه ی قاسم را به سینه ی خود چسبانید و پای های او بر زمین می كشید.

فصل هشتم: در اسرار شهادت علی اكبر و تحقیق اینكه شهید علی اوسط است: امر اول: در زبان در دهان گذاشتن و مراد از «كاس اوفی» و بیان زبان در دهان گذاشتن به چهار وجه. امر دوم: در سر انگشتر به دهان گذاشتن. امر سوم: در مراد از «كاس اوفی». امر چهارم: در سر اینكه پیغمبر جام دیگر را چرا به علی اكبر نداد و جواب از آن. امر پنجم: در ندانستن امام حسین مكان علی اكبر را، در ارادی بودن علم امام و عدم صدور سهو از امام و قول صدوق به جواز سهو از امام. و بیان سر ندانستن كه آن حضرت نخواست كه به علم امامت عالم شود و این كه قوای ظاهره ی آن جناب روی از ما سوی الله برتافته و بیان مقام جمع و مقام تفرقه و جمع الجمع به لسان عرفان و نقل كلام شیخ بهائی در این مقام.

فصل نهم: در سر غشی نمودن امام چند دفعه، در روز عاشورا و بیان مراتب شهود به لسان عرفان و تأویل قمر و شمس، در قضیه ی ابراهیم به طریقه ی عرفا و ذكره ی قصیده ی از انشاد مؤلف در مصیبت.